Dagens tredje dröm + en fem år gammal dröm

Klockan börjar närma sig halv tre och jag har fortfarande inte gått och lagt mig. Men en positiv sak är att ännu en av nattens drömmar nyss nådde fram till mig. Jag ger er:

Tredje drömmen
Den handlade om att jag fick mitt slutbetyg i franskakursen hemskickat i brevlådan. Ivrig knivade jag upp kuvertet, tog ut papperet och läste "Betyg Franska steg 1: Pannkaka". Betyget Pannkaka var det sämsta betyg man kunde få - motsvarigheten till ett IG, ungefär. Inte nog med detta, i ena hörnet av papperet hade min lärare ritat en liten pannkaka och skrivit "Du är sämst, lol. Mvh Birgitta".

Denna dröm påminner mig om en dröm jag hade för säkert fem år sedan.

Dröm för säkert fem år sedan
Jag satt i klassrummet och skrev svenskaprov. Alla andra i klassen blev klara före mig, och precis så var det på varenda prov även i verkligheten. Detta stressade mig något kolossalt, förstås. När det bara var jag och svensklärare Max kvar i salen, var jag så pass okoncentrerad att jag bara slängde ihop någon halvdan slutkläm på papperet för att få gå därifrån. Jag stegade mot katedern där Max satt. Överräckte honom mitt prov. Han tittade upp, gav mig sitt busigaste flin, gick blixtsnabbt igenom mitt prov och skrev sedan med sin bläckpenna ett litet betyg längst ner. Jag tittade oförstående på honom. "FL? Vad står FL för?" frågade jag. "Ja du. För Långsam!" kraxade Max med sin rökröst och skrattade glatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0